
Click here to view english version
OGÓLNA INFORMACJA
Minęły już ponad trzy dekady od momentu, w którym świat uwierzył w „koniec historii” – założenie piękne i pożądane po zimnowojennym okresie strachu i niepewności. Polacy zaczęli przyjmować tę perspektywę za sprawą stopniowych zmian ustrojowych oraz akcesji do NATO i UE. Konsekwencją tej wiary było zakładanie, że można zacząć wypłacać „dywidendę pokoju”, a relacje międzynarodowe w Europie będą kształtowane zgodnie z prawem międzynarodowym, w tym z poszanowaniem jego podstawowych zasad, takich jak poszanowanie suwerennej równości i zakaz ingerencji w wewnętrzne sprawy innych państw. Wiary tej nie osłabiła wojna z terroryzmem. Jakkolwiek Polska była zaangażowana w operacje prowadzone w Iraku i w Afganistanie, to z polskiej perspektywy te działania były odległe, dalekie od europejskiego spokoju i bezpieczeństwa.
Tymczasem w drugiej dekadzie XXI wieku środowisko bezpieczeństwa Polski stało się coraz bardziej dynamiczne i turbulentne, a w ostatnim czasie bardzo wrogie. Ład międzynarodowy został mocno zachwiany zgodnie z zapowiedziami Rosji i Chin, zatem dwóch państw kwestionujących dotychczasowy porządek międzynarodowy (odpowiednio w Europie i w Azji oraz w regionie Pacyfiku). Wojna na Ukrainie sprowokowana przez Federację Rosyjską wywołała wieloaspektowy kryzys o zasięgu regionalnym, a w niektórych obszarach wręcz globalnym. Eskalacja agresji rosyjskiej we wschodniej Europie powoduje destabilizację ładu i bezpieczeństwa narodowego i międzynarodowego. Dotyczy to wszystkich obszarów funkcjonowania państw i społeczeństw, ze szczególnym uwzględnieniem politycznych, gospodarczych i społecznych. Również agresywna polityka Chin ma swoje globalne konsekwencje, w tym dla bezpieczeństwa Polski i naszego regionu.
Tym samym uczestnicy społeczności międzynarodowej powinni intensyfikować proces zapewniania bezpieczeństwa i zwiększyć zdolność i chęć do działania, wzmocnić odporność, a także więcej i skuteczniej inwestować we wspólne zdolności obronne. Determinuje to demokratyczną społeczność międzynarodową do weryfikacji krajowych i międzynarodowych rozwiązań systemowych, gwarantujących sprawne funkcjonowanie i rozwój. Przykładem tego mogą być zmiany legislacyjne zachodzące w RP w obszarach obronności państwa, jak choćby wprowadzenie w życie ustawy o obronie Ojczyzny, procedowanie ustawy o ochronie ludności i stanie klęski żywiołowej, czy też zapowiedzi znacznego wzmocnienia (ufortyfikowania) naszej wschodniej granicy. Nowe rozwiązania prawne mają stanowić podstawę do przeprowadzenia gruntownych zmian organizacyjno-funkcjonalnych w systemie bezpieczeństwa państwa. Przedmiotowe zmiany to między innymi zwiększenie liczebności Sił Zbrojnych RP (w tym odtworzenie rezerw osobowych), wprowadzenie nowych stanów funkcjonowania państwa (zagrożenia i pogotowia), delegowanie uprawnień do wprowadzania ograniczeń praw i swobód obywatelskich na podstawie rozporządzeń, poszerzenie listy podmiotów uprawnionych do tzw. postępowań mandatowych, etc.
Środowisko naukowe nie może i nie jest jedynie biernym obserwatorem zachodzących zmian. W ramach naszej Uczelni, przy współpracy z innymi, ważnymi dla naukowej refleksji nad bezpieczeństwem podmiotami, od ponad 10 lat cyklicznie organizujemy konferencje, która ma na celu dokonanie projekcji zmian w środowisku bezpieczeństwa, redefinicji czynników wpływających na bezpieczeństwo państwa, a także weryfikacji obecnie obowiązujących rozwiązań prawno-organizacyjnych oraz poszukiwanie rozwiązań systemowych prowadzących do podniesienia poziomu bezpieczeństwa narodowego i międzynarodowego.
ZAKRES TEMATYCZNY PANELI
Organizatorzy przewidują wstępnie następujący zakres tematyczny paneli:
CELE
Główne cele konferencji związane są prezentowaniem badań naukowych z obszaru bezpieczeństwa narodowego i międzynarodowego. Zakładamy, że cele te to:
Wierzymy, że prezentowane wyniki badań mogą stanowić istotny element stanowiący podstawę procesów decyzyjnych związanych z procesem zapewniania bezpieczeństwa.
Ponadto cele przyświecające XI edycji konferencji to: integracja środowiska naukowego wobec problemów teraźniejszości i przyszłości; poszukiwanie obszarów i tematów współpracy; wymiana doświadczeń badawczych; stymulowanie interdyscyplinarnej debaty na temat minionego, współczesnego oraz przyszłego złożonego środowiska bezpieczeństwa w obszarach: bezpieczeństwa międzynarodowego, politycznego, militarnego, ekonomicznego, społecznokulturowego i informacyjnego, warunkowanego zmianami zachodzącymi w tym środowisku w ostatniej dekadzie. Efektem materialnym będzie opublikowanie wystąpień, publikacji i referatów na stronie organizatora.
DATA KONFERENCJI:
02-04.12.2024 r.
LOKALIZACJA:
WDW REWITA Jurata Delfin, Hel
ORGANIZATORZY:
KLUCZOWE TERMINY
KONTO: ING Bank Śląski 89 1050 1025 1000 0022 7545 6594
Adres do kontaktu w sprawach finansowych: mgr Katarzyna Klimczyk – k.klimczyk@srwo.org.pl.
KOMITET NAUKOWY:
KOMITET ORGANIZACYJNY KONFERENCJI:
KOSZTY UDZIAŁU W KONFERENCJI:
Wariant zakwaterowania | Koszt |
It is now more than three decades since the world came to believe in the 'end of history’ – a beautiful and desirable assumption after the Cold War period of fear and uncertainty. Poles began to adopt this perspective with the gradual political changes and accession to NATO and the EU. A consequence of this faith was the assumption that the 'peace dividend’ could begin to be paid and that international relations in Europe would be shaped in accordance with international law, including respect for its fundamental principles, such as respect for sovereign equality and the prohibition of interference in the internal affairs of other states. This belief has not been weakened by the war on terrorism. Although Poland was involved in the operations conducted in Iraq and Afghanistan, from a Polish perspective these operations were far, far from European calm and security.
Meanwhile, in the second decade of the 21st century, Poland’s security environment has become increasingly dynamic and turbulent, and more recently very hostile. The international order has been severely shaken in line with the announcements of Russia and China, thus two states challenging the existing international order (in Europe and Asia and the Pacific, respectively). The war in Ukraine provoked by the Russian Federation has triggered a multi-faceted crisis of regional and, in some areas, even global scope. The escalation of Russian aggression in Eastern Europe is destabilising national and international order and security. All areas of the functioning of states and societies are affected, with a particular focus on the political, economic and social. China’s aggressive policy also has its global consequences, including for the security of Poland and our region.
Thus, participants in the international community should intensify the security process and increase capacity and willingness to act, strengthen resilience and invest more and more effectively in common defence capabilities. This determines the democratic international community to review national and international systemic solutions that guarantee smooth functioning and development. This can be exemplified by the legislative changes taking place in the Republic of Poland in the areas of state defence, such as the enactment of the Homeland Defence Act, the procedure of the Civil Protection and State of Disaster Act, or the announcements of a significant strengthening (fortification) of our eastern border. The new legal solutions are to form the basis for thorough organisational and functional changes in the state security system. The changes in question include an increase in the size of the Polish Armed Forces (including the reconstitution of personnel reserves), the introduction of new states of the state’s operation (danger and alert), delegation of powers to introduce restrictions on civil rights and freedoms on the basis of regulations, expansion of the list of entities entitled to so-called mandate proceedings, etc.
The scientific community cannot and is not just a passive observer of the changes taking place. Within the framework of our University, in cooperation with other entities important for the scientific reflection on security, we have been organising regular conferences for more than 10 years, the aim of which is to project changes in the security environment, redefine the factors influencing state security, as well as to verify the currently binding legal and organisational solutions and to search for systemic solutions leading to an increase in the level of national and international security.
THEMATIC SCOPE OF THE PANELS
The organisers tentatively envisage the following thematic range of panels:
OBJECTIVES
The main objectives of the conference are related to the presentation of scientific research in the field of national and international security. We assume that these objectives are:
We believe that the presented research results may constitute an important element constituting the basis for decision-making processes related to the related to the process of ensuring security.
Moreover, the objectives guiding the 11th edition of the conference are: to integrate the scientific community in the face of problems of the present and the future; to search for areas and topics of cooperation; to exchange research experiences; to stimulate interdisciplinary debate on the past, present and future complex security environment in the areas of: international, political, military, economic, socio-cultural and information security, conditioned by the changes in this environment in the last decade. The material effect will be the publication of speeches, publications and papers on the organiser’s website.
CONFERENCE DATE:
December 02-04, 2024
LOCATION:
WDW REWITA Jurata Delfin in HEL
ORGANIZERS:
KEY DATES:
ACCOUNT: ING Bank Śląski 89 1050 1025 1000 0022 7545 6594
Contact address for financial matters: Katarzyna Klimczyk, MA – k.klimczyk@srwo.org.pl.
SCIENTIFIC COMMITTEE:
ORGANIZING COMMITTEE:
CONFERENCE PARTICIPATION COSTS:
Accommodation option |
Cost |
|
|
|
|
|
|
|
|